Als je een radio uit Amerika koopt, werkt die dan in Nederland?

Is er bijvoorbeeld een andere frequentie ofzo waar ze in Amerika van gebruik maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
3.5K

Het beste antwoord

Nee hoor , op FM en AM zijn de frequenties min of meer hetzelfde. Het enige verschil is dat op de middengolf ( AM of MG) de digitale tuner met stapjes van 10 Khz afstemt , in plaats van stapjes van 9 Khz in Europa. Daardoor is kans dat je op een middengolf station niet zuiver kan afstemmen.

Ik heb een in Amerika gekochte FM/AM radio /cd walkman...Doet het prima ..behalve genoemd probleem op de middengolf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het een radio op batterijen is : ja hoor. Alleen zul je hier op dezelfde frequenties andere zenders ontvangen. Spreekt voor zich natuurlijk.
Als het er eentje is met een stekker, heb je vermoedelijk een adaptertje nodig om hem hier in te kunnen pluggen. Voor de zenderontvangst geldt hetzelfde. Ze gebruiken namelijk daar wel dezelfde 'golflengtes' als wij hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een radio is een radio. En welk geluid eruit komt, hangt af van waar je bent. Hij kan werken, MITS je er dus een wereldstekker tussen zet EN er op je stekker staat dat ie de omschakeling tussen 110 en 220 volt aankan.

Belangrijker is dus dat er op de stekker gedrukt staat "input 100-240V". Enkel dan heeft het zin er een wereldstekker tussen te plaatsen, want anders knalt een Amerikaanse radio hier kapot. Of andersom, als je een NLse radio mee daarheen, dan doet ie gewoon niets, want op 110 volt loopt een radio die in Nederland werkt niet.

Simpele oplossing is dus een radio op batterijen.
Die werkt hier. En die werkt daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden kloppen tot op zekere hoogte, maar in de USA wordt op een andere manier gemoduleerd op de FM-band dan in Europa.
Het is nogal een technisch verhaal, het gaat op pre-emphase en de-emphase. Dat is een geluidsfiltering die aan de zender wordt toegepast en door de radio weer 'recht moet worden gestreken'. Je krijgt dus op een Amerikaanse FM-radio geen optimaal geluid in Europa.

Zie in de onderstaand link: Pre-emphasis and de-emphasis.
14 jaar geleden
In het algemeen moet je controleleren, of zelfs beter geen apparaten kopen waarvoor niet geldt:
input 100-240 V
50/60 Hz
Je vergist je anders gegarendeerd en dan klapt jouw apparaat uit elkaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grappig is, dat iedereen bij frekwentie dacht aan radioverkwentie, terwijl de vragensteller n.m.m. bedoelde input frekwentie.