Waarom moeten alle programma's eerst afgesloten worden voordat je je pc kan afsluiten?

Als ik hem uit wilt zetten terwijl er nog van alles geopend staat, gaat ie eerst al die programma's sluiten voordat m'n pc helemaal uit kan. Waarom is dat?

Want als je de stekker eruit trekt of de knop 5 seconden ingedrukt houdt, dan is ie toch ook uit en zijn toch ook niet alle geopende programma's eerst afgesloten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (9)

Dan is dat afgerond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wil wel erg makkelijk punten verdienen.....? -
openstaande programma's kunnen crashen als je de pc afsluit zonder dicht te doen
Daarom als je de knop ingedrukt houdt gaat ie vragen wat voor modus je wilt openen in sommige gevalen herstellen omdat ie is gecrasht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stekker eruit trekken is geen goed idee.

Normaal kan het geen kwaad, maar soms kan door een spanningspiek je systeem schade oplopen of de leeskop crashen.

Ook weet het systeem niet of het opzettelijk is, en zal in het geval van Vista of Windows 7 denken dat het door een fout komt.

Als het systeem op de nette manier afgesloten wordt, kan in het evenlog netjes worden weggeschreven dat het netjes afgesloten is.

Doe je het niet altijd op de nette manier, dan is het heel moeilijk te achterhalen als je een probleem hebt, omdat in het eventlog allemaal fouten staan en dus nog lastig is welke nou door het direct uitzetten komt of welke door echte fouten in het systeem komt.

Bij WinXP had je heel soms nog wel eens dat bepaalde systeem bestanden niet op tijd weggeschreven zijn zoals die in de /system32/ en bootte je XP niet meer omdat er een bestand beschadigd was.

Het kan dus wel, maar is niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het verschil tussen "netjes" afsluiten en een stroomonderbreking. Bij het netjes afsluiten worden de laatst gebruikte instellingen opgeslagen. Bij het starten na een stroomonderbreking worden de instellingen van de voorlaatste keer gebruikt. Maar dat is ook afhankelijk van de instellingen en programma's die je gebruikt.

Bij een stroomonderbreking (stekker eruit) loop je risico's. Het is mogelijk dat je gegevens kwijt bent die tijdens de laatste sessie zijn ingevoerd. Het is ook mogelijk dat op de achtergrond een bewerking loopt die abrupt wordt afgebroken doordat de stekker eruit wordt getrokken. Bij het opnieuw opstarten moet dan eerst begonnen worden met een herstelbewerking.

Je zou er bij het opstarten eens op kunnen letten.
Het is ook helemaal afhankelijk van de opties en programma's die er op de PC in gebruik zijn inclusief de instellingen daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de voorgangers al een beetje noemen, draaien er op de PC naast de programma's die je zelf opent een aantal andere programma's. Tijdens het officiele afsluiten zullen deze achtergrondprocessen ook afgesloten worden.
Daarnaast zal er in bestaande programma's ook mogelijk gegevens opgeslagen worden die voor jou of het programma belangrijk zijn.

Een voorbeeld daarvan kan zijn in Outlook dat je een bepaalde email nog niet verzonden hebt. In normale situaties krijg je dan een melding (achtergrondproces) en kan het zijn dat je concept nog niet opgeslagen in (waardoor je de mail opnieuw moet typen) ook kan het zijn dat bepaalde instellingen zoals de spelcheck die je net hebt uitgezet (configuratie verandering) niet goed doorgevoerd zijn.

Het zijn vaak kleine dingen die meestal niet zo heel belangrijk zijn, maar een computer is geprogrammeerd om "netjes" te zijn en all processen (lopende taken) af te sluiten, al vorens hij zichzelf afsluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er anders geopende bestanden beschadigd kunnen raken. Ik weet toevallig dat bij de volgende versie van Mac OS X geen programma's afgesloten hoeven te worden: hij bewaard het voor de volgende keer dat je hem opstart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een keer mijn computer op slaapstand gezet en later mijn stekkerdoos uitgezet en de volgende dag waren al mijn programma's nog open die ik nog open had
ik zou het zelf een keer uitproberen succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde soort vraag als.. waarom moet ik eerst mijn auto stil zetten voor ik uit stap? haha ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het besturingssysteem (Xp, Vista etc..) zal bepaalde bestanden (registry etc.) willen bijwerken alvorens goed af te kunnen sluiten. NB Eigenlijk is de juiste volgorde: ZELF eerst de programma's netjes afsluiten en dan de PC afsluiten. Dat het besturingssysteem alsnog de programma's voor je afsluit is een slechts een service.

NB Je kunt ook de computer in slaapstand zetten, dan behoud je de status van de computer op dat moment (geopende programma's etc.).